6. Participatie, dienstverlening en organisatie

6.3 Veiligheid

Doelstelling 6.3 Veiligheid

Voortgang van onze planning 1e rapportage:

Opvang vluchtelingen

Oekraïense vluchtelingen

245 Oekraïense mensen worden opgevangen in Schagen. 75 verblijven er in een gemeentelijke opvanglocatie (GOO) zoals 2 woningen van Wooncompagnie, Hoep 28 Schagen en de noodwoningen op de Ark. Daarnaast wordt gewerkt aan 200 tijdelijke woningen in Schagen Oost en Tuitjenhorn/Warmenhuizen voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Voor de opvang stelt het rijk normbedragen per opgevangen Oekraïner beschikbaar en transitiekosten voor fysieke realisatie van de GOO locaties. Over de normbedragen heeft de gemeente een voorschot ontvangen. De transitiekosten voor de GOO-locaties zijn ontvangen.

Noodopvang asielzoekers
Op de Bosweg in ’t Zand is op verzoek van het COA in april 2022 een noodopvanglocatie voor 50 statushouders gerealiseerd. De noodopvanglocatie is ter beschikking gesteld voor een periode van maximaal één jaar. De kosten die door de gemeente gemaakt worden voor de noodopvang worden door het COA vergoed. De Noodopvanglocatie is inmiddels per 31 maart 2023 gesloten. Alle statushouders zijn doorgestroomd naar huisvesting in diverse gemeenten.

Crisisnoodopvanglocatie Petten
In Petten is sinds oktober 2022 de Crisisnoodopvanglocatie ingericht. De veiligheidsregio heeft ervoor gezorgd dat de Crisisnoodopvang operationeel is. Op dit moment worden er 220 personen opgevangen. Het gaat hierbij voornamelijk over gezinnen. De gemeente maakt op dit moment geen kosten voor de noodopvang anders dan personele inzet. Alle kosten worden door het COA betaald of zijn via de Veiligheidsregio aan het Rijk/COA doorbelast.

Ondermijning
De aanpak voor ondermijning wordt in samenwerking met het RIEC uitgewerkt in een plan van aanpak. In dit plan van aanpak wordt onder meer aandacht besteed aan scholing en bewustwording van medewerkers, ondernemers en inwoners van Schagen.  

Samenwerking boa’s/ politie
De samenwerking tussen de politie en de boa’s begint steeds meer vorm te krijgen, mede door het inhuizen van de boa’s op het politiebureau. Op deze manier kan er snel geschakeld en informatie uit gewisseld worden tussen de boa’s en de politie. Om de samenwerking nog verder te versterken is een handhavingsarrangement opgesteld. Deze is in de afrondende fase en hier worden op hoofdlijnen de verschillende rollen in geduid.

Boa’s
Het team van de boa’s is inmiddels op sterkte. Dit betekent wel dat er meer kosten gemaakt worden voor kleding, opleidingen en andere materialen (fietsen).

Omgevingswet

De invoerdatum van de Omgevingswet is uitgesteld tot 1 januari 2024. Dat betekent dat dit jaar een op de Omgevingswet aangepast beleid wordt voorgelegd.

Er wordt een afweging gemaakt hoe we omgaan met toezicht en handhaving op het gebied van milieu. Onderzoek moet uitwijzen of dit in onze organisatie of buiten onze organisatie wordt uitgevoerd na invoering van de Omgevingswet.

Strandveiligheid
In verband met de hoge energie- en brandstofkosten gaan de reddingsbrigades meer kosten maken. Hiervoor is een extra toeslag van € 17.500 nodig.  

Buurtbemiddeling
Schagen heeft een overeenkomst afgesloten met Wonenpluswelzijn om buurtbemiddeling uit te voeren. Hierdoor kunnen jaarlijks ongeveer 30 zaken worden behandeld. Gemiddeld over de jaren worden er rond de 50 - 60 meldingen gedaan bij Wonenpluswelzijn, wat resulteert in ongeveer 30 zaken per jaar. Eind vorig jaar was een daling van het aantal meldingen en zaken te zien. In 2023 zijn inmiddels al 28 meldingen bij buurtbemiddeling aangemeld. Niet alle meldingen worden uiteindelijk een zaak maar het aantal ligt fors hoger dan de voorgaande jaren. Een echte aanleiding is hiervoor niet te beschrijven. We monitoren deze ontwikkelingen om te zien of het aantal aanmeldingen weer stabiliseert.

Lasten, baten en saldo

5.259

9,9 %

251

12,9 %

Deze pagina is gebouwd op 06/12/2023 20:07:48 met de export van 06/12/2023 19:57:00